Sidebar

 

Dalyko

pavadinimas

Mokslo kryptis

kodas

Kamieninis padalinys

Šakinis padalinys (-iai)

Augalų

biotechnologija

Biologija N 010

Chemijos inžinerija T 005

Gyvybės mokslų centras

Biomokslų institutas

Dalyko apimtis kreditais

10

Studijų būdas

Kreditų skaičius

Studijų būdas

Kreditų skaičius

paskaitos

0

konsultacijos

2

individualus

8

seminarai

0

Kurso tikslai

Pagilinti doktoranto augalų biotechnologijos žinias, įvertinant svarbą žmogui ir gamtos išsaugojimui. Susipažinti su morfogenezės in vitro galimybėmis, sėkmingo mikrodauginimo, kriokonservavimo, antrinių metabolitų produkcijos gamybos sąlygomis, augalų genų inžinerijos metodais, augalų atsparių biotiniam ir abiotiniam stresui kūrimo strategijomis; galimomis GMO rizikomis ir jų sprendimo principais.

Pagrindinės temos

Augalų ląstelių inžinerija. Augalų ląstelių ir audinių kultūrų modeliai. Somatinių ląstelių hibridizacija. Somakloninis kintamumas, mutacijos ir epigenetiniai pakitimai ląstelių ir protplastų kultūroje. Augalų plastiškumas ir totipotencija, dediferenciacija, morfogenezė. Mikropadauginimas. Kriokonservavimas. Augalų genetinė inžinerija. Vektorinės sistemos. Reporteriniai genai, selektyvūs ţymenys. Augalų genetinės transformacijos vektoriai. Augalų genetinė transformacija: I. Tiesioginės genetinės transformacijos metodai; II. A. tumefaciens. Augalų antriniai metabolitai. Vaistinių augalų bioinžinerija. Augalų atsparumas herbicidams. Augalų atsparumas vabzdžiams ir nematodams. Augalų citoplazminis vyriškasis sterilumas, genų inžinerija ir heterozė. Augalų atsparumas bakterijoms, grybams ir virusams. Augalų atsparumas abiotiniams stresiniams veiksniams. Transgeniniai augalai atsparūs abiotiniams stresams. Augalų derlingumo ir kokybinių savybių gerinimas. Genetiškai pakeistų organizmų panaudojimas bioremediacijai (fitoremediacija). Bioenergija iš augalų. Biopolimerai – augalų inžinerijos produktas. Transgeninių augalų panaudojimas medicinoje. GM augalai žemės ūkyje. Mokslo ir visuomenės požiūris į genetiškai modifikuotus augalus. GMO panaudojimo rizikos ir problemos.

Pagrindinė literatūra

  1. V. Rančelis. Augalų genetika. Vilniaus universitetas, 2008
  2. I. Meškienė. Augalų molekulinė biologija ir biotechnologija. Vilniaus universitetas, 2008
  3. A. Slater, N.W. Scott, M.R. Fowler. Plant biotechnology the genetic manipulation of plants. Oxford New York, 2008
  4. Plant biotechnology and genetics: Principles, techniques, and Applications. Edited by C. Neal Stewart, Jr. University of Tennessee Knoxville, Tennessee Copyright, 2008
  5. Plant biotechnology and transgenic plants. Edited by Kirsi-Marja oksmah-Caldentey, Finland; Wolfgang H. Barz, Germany, 2002
  6. Biotechnology in Agriculture and Forestry. Edited by Jack M. Widholm, Horst Lorz and Toshiyuki Nagata. 64 Genetic modification of plants Agriculture, Horticulture and Forestry. Frank Kempken and Christian Jung Editors. Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 2010

Vertinimo strategija

Vertinimo kriterijai

Egzaminas

Egzamino metu atsakoma į tris atvirus klausimus.

Praeinamasis balas: 5. Doktorantų žinios ir gebėjimai per egzaminą vertinamos balais nuo 1 iki 10. 10 (puikiai) – puikios, išskirtinės žinios ir gebėjimai (studentas įvairiapusiškai, moksliškai argumentuotai, savarankiškai, rišliai suformuluoja ir analizuoja klausimą, pateikia išvadas, vartodamas ir suvokdamas dalyko terminologiją); 9 (labai gerai – tvirtos, geros žinios ir gebėjimai (studentas aiškiai, savarankiškai, pagrįstai išdėsto ir analizuoja klausimą, pritaiko dalyko terminologiją); 8 (gerai) – geresnės nei vidutinės žinios (studentas savarankiškai, pagrįstai, aiškiai išdėsto duoto klausimo esmę, gerai išmano dėstomojo dalyko terminologiją); 7 (vidutiniškai) – vidutinės žinios ir gebėjimai, yra neesminių klaidų (studentas savarankiškai, bet nerišliai ir be pagrindimo išdėsto klausimo esmę, vartoja pagrindinius dalyko apibrėžimus); 6 (patenkinamai) – žinios ir gebėjimai (įgūdžiai) blogesni nei vidutiniai, yra klaidų (studentas savarankiškai, bet nenuosekliai, paviršutiniškai, neaiškiai dėsto klausimo esmę, suvokia pagrindinius dalyko apibrėžimus); 5 (silpnai) – žinios ir gebėjimai (įgūdžiai) tenkina minimalius reikalavimus (studentas savarankiškai, bet neaiškiai, be analizavimo, nenuosekliai dėsto klausimo esmę, iš dalies suvokia pagrindinius dalyko apibrėžimus); 4-1 (nepatenkinamai) – netenkinami minimalūs reikalavimai (studentas nesuprantamai, nenuosekliai dėsto klausimo esmę, negeba analizuoti, nesupranta dėstomojo dalyko pagrindinių apibrėžimų.

Seminaras

Duotos temos pristatymo trukmė 45 min ir laikas klausimams. Minimalus aptariamų straipsnių skaičius – 10.

Praeinamasis balas: 5. Doktorantų žinios ir gebėjimai seminaro metu vertinamos balais nuo 1 iki 10. 10 (puikiai) – puikios, išskirtinės žinios ir gebėjimai (studentas įvairiapusiškai, moksliškai argumentuotai, savarankiškai, rišliai suformuluoja ir analizuoja temą, pateikia išvadas, vartodamas ir suvokdamas dalyko terminologiją); 9 (labai gerai – tvirtos, geros žinios ir gebėjimai (studentas aiškiai, savarankiškai, pagrįstai išdėsto ir analizuoja temą, pritaiko dalyko terminologiją); 8 (gerai) – geresnės nei vidutinės žinios (studentas savarankiškai, pagrįstai, aiškiai išdėsto temos esmę, gerai išmano dėstomojo dalyko terminologiją); 7 (vidutiniškai) – vidutinės žinios ir gebėjimai, yra neesminių klaidų (studentas savarankiškai, bet nerišliai ir be pagrindimo išdėsto temos esmę, vartoja pagrindinius dalyko apibrėžimus); 6 (patenkinamai) – žinios ir gebėjimai (įgūdžiai) blogesni nei vidutiniai, yra klaidų (studentas savarankiškai, bet nenuosekliai, paviršutiniškai, neaiškiai dėsto temos esmę, suvokia pagrindinius dalyko apibrėžimus); 5 (silpnai) – žinios ir gebėjimai (įgūdžiai) tenkina minimalius reikalavimus (studentas savarankiškai, bet neaiškiai, be analizavimo, nenuosekliai dėsto temos esmę, iš dalies suvokia pagrindinius dalyko apibrėžimus); 4-1 (nepatenkinamai) – netenkinami minimalūs reikalavimai (studentas nesuprantamai, nenuosekliai dėsto temos esmę, negeba analizuoti, nesupranta dėstomojo dalyko pagrindinių apibrėžimų.

Konsultuojančio (-ių) dėstytojo (-ų) vardas, pavardė

Pedagoginis

vardas

Mokslo

laipsnis

El. paštas

Tatjana Čėsnienė

doc.

dr.

Patvirtinta Gyvybės mokslų centro Doktorantūros mokyklos Tarybos posėdyje 2021-10-14, protokolo Nr. (4.10)600000-KT-....

Tarybos pirmininkė dr. Daiva Baltriukienė

Siekdami užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę, Universiteto tinklalapiuose naudojame slapukus. Tęsdami naršymą jūs sutinkate su Vilniaus universiteto slapukų politika. Daugiau informacijos