Sidebar

 

Dalyko pavadinimas

Mokslo kryptis kodas

Kamieninis padalinys

Šakinis padalinys (-iai)

Radiacinė biologija ir genetika

Biologija  N010

Gyvybės mokslų centras

Biomokslų institutas

Dalyko apimtis kreditais

8

Studijų būdas

Kreditų skaičius

Savarankiškas darbas, konsultacijos, seminarai (pasirinktinai)

8

Kurso tikslai

Suteikti žinių apie jonizuojančios spinduliuotės poveikį gyviems organizmas, jo vertinimo metodus ir molekulinius mechanizmus.

Pagrindinės temos

Spinduliuotė ir jos rūšys. Nejonizuojančioji spinduliuotė. Jonizuojančioji spinduliuotė.

Jonizuojančiosios spinduliuotės ir apšvitos dozės sąvoka. Jonizuojančiosios spinduliuotės matavimo vienetai (dozimetriniai vienetai).

Apšvitos šaltiniai. Natūralus jonizuojančiosios spinduliuotės fonas. Aplinkos radioaktyvumas ir gamtinė spinduliuotė. Radionuklidai atmosferoje, grunte, vandens sistemose. Radionuklidų patekimas į augalus ir gyvūnus. Žmonių apšvita kosminės ir Žemės kilmės jonizuojančiąja spinduliuote. Technogeninė apšvita. Profesinė apšvita. Medicininė apšvita. Prenatalinės apšvitos efektai.Radiacinės ir branduolinės avarijos.

Radiochemija. Vandens molekulių radiolizė. Laisvųjų radikalų formavimasis, jų reikšmė. Deguonies poveikis. Jonizuojančiosios spinduliuotės poveikis DNR. DNR pažaidos. Chromosomų pažaidos. DNR reparacijos mechanizmai. Jonizuojančiosios spinduliuotės poveikis ląstelei. Ląstelių jautrumas jonizuojančiajai spinduliuotei. Ląstelių gyvenimo ciklo paţeidimai. Ląstelių išgyvenamumas. Apoptozė. Nekrozė. Audinių ir organų pažeidimai.

Jonizuojančiosios spinduliuotės genetinis poveikis. Genetinių reiškinių rizikos įvertinimo metodai.

Biodozimetriniai metodai. Jonizuojančiosios spinduliuotės stochastiniai (atsitiktiniai) reiškiniai. Vėžiniai susirgimai. Jonizuojančiosios spinduliuotės nulemtieji reiškiniai. Ūmus radiacinis sindromas. Nulemtųjų reiškinių išsivystymo mechanizmai. Bendrieji žmonių apšvitos jonizuojančiąja spinduliuote dėsningumai. Bendrieji išorinės ir vidinės apšvitos vertinimo metodai. Pagrindiniai biokinetiniai modeliai, vidinės apšvitos dozių įvertinimas.

Jonizuojančiosios spinduliuotės apšvitos rizikos įvertinimas. Absoliučios ir santykinės rizikos modeliai. Vėžinių susirgimų rizikos įvertinimas. Pagrindiniai radiacinės saugos principai. Dozių ribos gyventojams ir darbuotojams.

Pagrindinė literatūra

  • Hall E.J, Graccia A.J. Radiobiology for Radiologist. 7th edition. Lippincott WilliamsWilkins, USA, 2011
  • ICRP publ.103. The 2007 Recommendations of the International Commission on Radiological Protection. Annals of the ICRP. Oxford: Pergamon. 2007;37(2-4).
  • V. Atkočius, P. Valuckas. Įvadas į radiobiologiją. Vilnius, 2008, 332 psl.
  • Radiation biology: A handbook for teachers and students. International Atomic Energy Agency, Vienna, 2010

Vertinimo strategija

Vertinimo kriterijai

Egzaminas

arba

rašto darbas ir pranešimas seminare

Egzamino metu atsakoma į tris atvirus klausimus. Egzamino alternatyva – rašto darbas pasirinkta tema ir jos pristatymas seminare.

Doktorantų žinios ir gebėjimai vertinamos balais nuo 1 iki 10. 10 (puikiai) - puikios, išskirtinės žinios ir gebėjimai (doktorantas įvairiapusiškai, moksliškai argumentuotai, savarankiškai, rišliai suformuluoja ir analizuoja klausimą, pateikia išvadas, vartodamas ir suvokdamas dalyko terminologiją); 9 (labai gerai - tvirtos, geros žinios ir gebėjimai (doktorantas aiškiai, savarankiškai, pagrįstai išdėsto ir analizuoja klausimą, pritaiko dalyko terminologiją); 8 (gerai) - geresnės nei vidutinės žinios (doktorantas savarankiškai, pagrįstai, aiškiai išdėsto duoto klausimo esmę, gerai išmano studijuojamo dalyko terminologiją); 7 (vidutiniškai) - vidutinės žinios ir gebėjimai, yra neesminių klaidų (doktorantas savarankiškai, bet nerišliai ir be pagrindimo išdėsto klausimo esmę, vartoja pagrindinius dalyko apibrėžimus); 6 (patenkinamai) - žinios ir gebėjimai (įgūdžiai) blogesni nei vidutiniai, yra klaidų (doktorantas savarankiškai, bet nenuosekliai, paviršutiniškai, neaiškiai dėsto klausimo esmę, suvokia pagrindinius dalyko apibrėžimus); 5 (silpnai) - žinios ir gebėjimai (įgūdžiai) tenkina minimalius reikalavimus (doktorantas savarankiškai, bet neaiškiai, be analizavimo, nenuosekliai dėsto klausimo esmę, iš dalies suvokia pagrindinius dalyko apibrėžimus); 4-1 (nepatenkinamai) - netenkinami minimalūs reikalavimai (doktorantas nesuprantamai, nenuosekliai dėsto klausimo esmę, negeba analizuoti, nesupranta dėstomojo dalyko pagrindinių apibrėžimų).

Konsultuojančio (-ių) dėstytojo (-ų) vardas, pavardė

Pedagoginis

vardas

Mokslo

laipsnis

El. paštas

Juozas Rimantas Lazutka

prof.

habil. dr.

Patvirtinta Gyvybės mokslų centro Doktorantūros mokyklos Tarybos posėdyje 2021-10-14, protokolo Nr. (4.10)600000-KT-...

Tarybos pirmininkė dr. Daiva Baltriukienė

Siekdami užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę, Universiteto tinklalapiuose naudojame slapukus. Tęsdami naršymą jūs sutinkate su Vilniaus universiteto slapukų politika. Daugiau informacijos