Sidebar

 

Dalyko

pavadinimas

Mokslo kryptis

kodas

Kamieninis padalinys

Šakinis padalinys (-iai)

Augalų raidos genetika

Biologija N 010

Gyvybės mokslų centras

Biomokslų institutas

Dalyko apimtis kreditais

8

Studijų būdas

Kreditų skaičius

Studijų būdas

Kreditų skaičius

paskaitos

0

konsultacijos

1

individualus

6

seminarai

0

Kurso tikslai

Pagilinti doktorantų žinias apie augalų raidą, jos genetinio valdymo molekulinius mechanizmus bei aplinkos poveikį augalų raidai

Pagrindinės temos

Augalų raidos ypatumai. Augalų raidos tyrimo metodai. Augalinės ląstelės augimas ir komunikacija, signalų priėmimas ir perdavimas. Hormonai ir augalo vystymasis. Fotomorfogenezė. Augalų fotoreceptoriai.  

Augalo embriogenezė. Organų poliariškumo susidarymas. Apikalinė-bazalinė ašis. GNOM ir MONOPTEROS vaidmuo.

Meristemų susidarymas. Ūglio ir šaknų meristemų raidos genetinis valdymas. Transkripcijos veiksniai, nulemiantys ŪAM susidarymą. Kiti meristemų tipai. Daigo raida. Tropizmai. Fototropizmas.

Vegetatyvinis augimas ir morfogenezė. Lapo morfogenezė ir poliariškumo suidarymas. Adaksialinė-abaksialinė ir proksimalinė-distalinė ašys, jas determinuojantys genai. Paprastųjų ir sudėtinių lapų raidos skirtumai. Antrinis augimas.

Žydėjimo valdymas ir žiedo raida. Žydėjimo indukcija, ją lemiantys vidiniai ir išoriniai veiksniai. Augalo raidos fazės ir jų kitimą nulemiantys veiksniai. Cirkadiniai ritmai. Vidinis laikrodis. Fotoperiodizmas. Vernalizacija. Florigeno teorija. FLOWERING LOCUS T vaidmuo žydėjimo indukcijoje. Žiedo meristemos ir žiedo organų raida. Žiedo meristemos tapatumo genai. Jų homeozinės mutacijos. ABC modelis. Kvarteto modelis. Žiedo asimetrija ir ją lemiantys genai.

Gametofitai, apdulkinimas, sėklos ir vaisiai. Vyriškų ir moteriškų gametofitų susidarymas. Žiedinių augalų apdulkinimas ir apvaisinimas. Savidulka ir kryžmadulka. Autonesuderinamumo genetika. Sėklos apvalkalo raida. Sėklos brendimas. Vaisiaus vystymasis ir nokimas. Vairenio ir pomidoro modelinės sistemos.

Augalo senėjimas. Programuota ląstelės mirtis ir autolizė. Lapų senėjimas ir jo tipai. Senėjimo fazės. Lapo senėjimas ir genų raiškos perprogramavimas. Senėjimą valdantys genai ir veiksniai. Lapų kritimas (abscizija).Viso augalo senėjimas. Augalo raida ir abiotinis stresas. Augalo raidos valdymas genetiniais metodais ir biotechnologinėmis priemonėmis.

Pagrindinė literatūra

  1. Taiz L., Zeiger E., Moller I.M., Murphy A. Plant Physiology and Development 6th ed. Sinauer Associates. 2014. Online resources: http://6e.plantphys.net/ch01.html
  2. Barresi M. J. F, Gilbert S. E. Developmental Biology. 12th ed. OUP Oxford. 2020.
  3. Buchanan B.B., Gruissem W., Jones R.L. Biochemistry and molecular biology of plants. Wiley Blackwell. 2015.
  4. Rančelis V. Augalų genetika. Kaunas – Technologija, 2008.

Vertinimo strategija

Vertinimo kriterijai

Egzaminas

Egzamino metu atsakoma į tris atvirus klausimus. Praeinamasis balas: 5.

Doktorantų žinios ir gebėjimai per egzaminą vertinamos balais nuo 1 iki 10. 10 (puikiai) - puikios, išskirtinės žinios ir gebėjimai (studentas įvairiapusiškai, moksliškai argumentuotai, savarankiškai, rišliai suformuluoja ir analizuoja klausimą, pateikia išvadas, vartodamas ir suvokdamas dalyko terminologiją); 9 (labai gerai - tvirtos, geros žinios ir gebėjimai (studentas aiškiai, savarankiškai, pagrįstai išdėsto ir analizuoja klausimą, pritaiko dalyko terminologiją); 8 (gerai) - geresnės nei vidutinės žinios (studentas savarankiškai, pagrįstai, aiškiai išdėsto duoto klausimo esmę, gerai išmano dėstomojo dalyko terminologiją); 7 (vidutiniškai) - vidutinės žinios ir gebėjimai, yra neesminių klaidų (studentas savarankiškai, bet nerišliai ir be pagrindimo išdėsto klausimo esmę, vartoja pagrindinius dalyko apibrėžimus); 6 (patenkinamai) - žinios ir gebėjimai (įgūdžiai) blogesni nei vidutiniai, yra klaidų (studentas savarankiškai, bet nenuosekliai, paviršutiniškai, neaiškiai dėsto klausimo esmę, suvokia pagrindinius dalyko apibrėžimus); 5 (silpnai) - žinios ir gebėjimai (įgūdžiai) tenkina minimalius reikalavimus (studentas savarankiškai, bet neaiškiai, be analizavimo, nenuosekliai dėsto klausimo esmę, iš dalies suvokia pagrindinius dalyko apibrėžimus); 4-1 (nepatenkinamai) - netenkinami minimalūs reikalavimai (studentas nesuprantamai, nenuosekliai dėsto klausimo esmę, negeba analizuoti, nesupranta dėstomojo dalyko pagrindinių apibrėžimų.

Konsultuojančio (-ių) dėstytojo (-ų) vardas, pavardė

Pedagoginis

vardas

Mokslo

laipsnis

El. paštas

Donatas Žvingila

prof. dr.

Patvirtinta Gyvybės mokslų centro Doktorantūros mokyklos Tarybos posėdyje 2021-10-14, protokolo Nr. (4.10)600000-KT-....

Tarybos pirmininkė dr. Daiva Baltriukienė

Siekdami užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę, Universiteto tinklalapiuose naudojame slapukus. Tęsdami naršymą jūs sutinkate su Vilniaus universiteto slapukų politika. Daugiau informacijos